Jednoho pošmourného zářijového odpoledne
se sešlo pět členů Valašského Fajfklubu, aby svou návštěvou poctili pravlast
novodobého dýmkařství a osobně se setkali se členy tradičního dýmkařského klubu
v její metropoli.
Dlouho jsme se rozhodovali, zda si koupíme levné letenky,
všechny náležitosti budeme řešit individuálně anebo využijeme nabídky některé z
cestovních kanceláří a do Anglie připlujeme stylově lodí, pokuřujíc dýmku za
komínem trajektu a obdivujíc bílé skály Doverské. Zvítězila varianta
organizovaného zájezdu s částečnou možností individuálního programu.
O cestě se moc rozepisovat nebudu, za zmínku stojí snad jen to, že jsme
vyjeli ve čtyři odpoledne, po půlhodinové zastávce ve Vsetíně (!) a po okružní
jízdě střední Moravou jsme se po téměř třech hodinách vynořili v Přerově (pro
neznalé-do Přerova se dá za normálních okolností dojet v pohodě do hodinky) . Poté
jsme ještě nalodili účastníky zájezdu v Olomouci, Prostějově a Brně, no a pak už
naštěstí nic nebránilo našemu výjezdu za hranice všedních dnů. Po noci strávené
tranzitem přes Německo jsme se probrali na lucemburské hranici, nakoukli jsme na
hřbitov amerických vojáků z druhé světové války a zamířili do Belgie. Dvě
hodinky jsme si protáhli otlačené kosti ve starobylých Bruggách, pojedli něco
belgické čokolády, zkoukli několik stovek tradičních krajek, pár trafik a
vyrazili směr Francie. V Bruggách jsme se též dozvěděli, že do Anglie nepojedeme
lodí, nýbrž tunelem pod kanálem La Manche, čili představa o romantickém východu
slunce nad křídovými útesy vzala zasvé. Z Francie jsme kromě dálnice viděli jen
hypermarket, ve kterém jsme se za překvapivě příznivé ceny předzásobili německým
pivem a polskými jogurty. ( Důležitá poznámka: fojt Marek si žádné jogurty
nekupoval ani nejedl.) Přespali jsme poblíž Dunkerque a ráno jsme vyrazili
směr Albion.
Eurotunnel byl překvapivě poměrně zajímavý, i s autobusem jsme najeli do
vlaku, který byl tak dlouhý, že jsme si při průjezdu na druhý konec soupravy
mysleli, že nutně musíme vyjet vlastní silou rovnou v Doveru. Nebylo tomu tak, a
cesta pod kanálem trvala ještě nějakých čtyřicet minut. V Anglii jsme první
dopoledne
věnovali královskému zámku Windsor a pak už nás odpoledne čekal Londýn. Valaši
pohrdli voskovými panduláky u paní Tussaudové a vyrazili do muzea Sherlocka
Holmese, který měl k dýmkám přece jen blíže. V tomto duchu se odvíjel i zbytek
našeho pobytu v metropoli nad Temží. Lehce jsme improvizovali a z organizovaného
zájezdu si vybírali jen to, co se nám líbilo. Pozitivní na tom byla i úspora
finančních prostředků za vstupenky, které jsou v Londýně přece jen někde jinde
než na Kokoříně. A ušetřený peníz jsme mohli utratit za individuální libůstky,
tabáčky, dýmky a tak podobně.
Druhý den našeho pobytu ovšem nastal
dlouho plánovaný cíl naší cesty, setkání se členy Pipe Club of
London. Dlouho připravované setkání měl "na svědomí" náš fojt Marek, který
je úplně řádným členem tohoto tradičního společenství. Neznaje
dokonale londýnskou veřejnou dopravu jsme se poklusem přemístili přes Tower
Bridge, rozrážejíce zmatené japonské turisty a indické prodavače. Vpadli
jsme do stanice metra, předrncali asi šest stanic a dalším zrychleným
přesunem jsme dorazili na nádraží Charing Cross. Snad i díky hodinovému
posunu našich hodinek proti londýnskému času jsme v hale nalezli trpělivě
čekajícího tajemníka Pipe Clubu Petera Weismanna s kolegou Michaelem.
Tímto okamžikem jsme se ocitli v dýmkařské euforii. Přátelé
pro nás měli připravenu exkurzi po více i méně luxusních prodejnách s
tabákem a dýmkami. Prošli jsme spoustu ulic v centru, ve kterých byly ukryty
nádherné starobylé stylové obchody. Postupně jsme se propracovali až k
obchodu věhlasné značky Dunhill. Tam jsme zažili jisté rozčarování, když
jsme zjistili, že dýmkařství, které bylo původně jediným artiklem této
firmy, je na ústupu. Z prodejny se stal luxusní obchod se vším možným, a
dýmky už tvoří jen zlomek sortimentu. Za posledních deset let zmizel i
míchací pult s tabáky, na kterém si zákazníci míchali vlastní směsi, stejně
jako tlustá kniha, do které se složení těchto "mixtur" zapisovalo. Ale
stejně byla návštěva u Dunhilla zážitek, protože přítomnost pana Weismanna
nám otevírala dvířka od vitrínek s dýmkami i krabičky se vzorky excelentních
tabáků. Šňůru jsme ukončili návštěvou neméně věhlasné firmy Davidoff, kde
nás ohromil počet dýmek čekajících na nové majitele. Pravda, nikdo z nás
žádnou neadoptoval. Pak nastal čas pro zlatý hřeb programu, přemístili jsme
se do prostor, kde má PCL své sídlo. Troufám si tvrdit, že běžnému
Východoevropanovi se příliš často nepodaří dostat se do tradičního britského
pánského klubu. Stylové zařízení, praskající krb, čepované pivo z blízkého
pubu, pohodlné lenošky, prostě aristokratická pohoda. Probrali jsme se členy
účast na mezinárodních dýmkařských akcích, rozdíly mezi kontinentálními a
ostrovními pravidly a spoustu dalších věcí. Za přátelského rozhovoru -za
vydatného přispění jazykových znalostí našeho praporečníka Lojzy- odpoledne
volně plynulo a ani se nám nechtělo připojit se zpátky k našemu zájezdu.
Pokud jsme se ale nechtěli sami přepravovat do hotelu na periferii, nezbylo
nám, než se rozloučit. Rychlostí, kterou by nám záviděli i etiopští
maratónci jsme provedli prohlídku Trafalgar Square, abychom
se v poslední minutě přidali k našim "spoluturistům" na nádvoří Národního
muzea a nezůstali osiřelí v centru sedmimilionové metropole.
Další dny našeho pobytu se již odvíjely podle
turistických příruček. Zkoukli
jsme spoustu pamětihodností, jako Buckinghamský palác včetně výměny stráží
(zvlášť působivá byla vojenská hudba, hrající směs Imperiálního pochodu ze Star
Wars a ústředního motivu z Indiana Jonese ...no, asi je jiná doba, aspoň že
skotští dudáci nehráli hudbu z filmu o kocourovi Garfieldovi:-), prohlédli jsme
si čtvrť Greenwich s Královskou observatoří a nultým poledníkem a posledním
čajovým clipperem Cutty Sark, sochy všech možných cestovatelů a vojáků, Hyde
Park, parlament i Westminsterské opatství ... no, bylo toho moc.
Londýn je ovšem prorostlý i moderními stavbami, které rozhodně stojí za
vidění. Za zmínku určitě stojí alespoň most pro pěší Millenium Bridge, Dóm
milénia v bývalých docích, vajíčkovitý mrakodrap Swiss Re, budova City Hall a
perla na závěr - 140 m vysoké vyhlídkové kolo London Eye, zavěšené z jedné
strany nad Temží a velkolepé protipřílivové bariéry Thames Barriers. K tomu
vlaky bez řidičů, letadla neustále přelétající nad hlavou, startujíce z pěti
okolních letišt ... to uspokojilo duši i oko technokrata, kterého památky moc
neberou.
No a to všechno jsme prokládali návštěvami pubů a hospůdek, bister a
čínských restaurací. Ochutnali jsme tradiční "fish and chips", klasickou snídani
s vejci, slaninou a párečky-co na tom, že v pět odpoledne, čínské menu "sněz co
dokážeš" včetně příšerného piva TsingTiao. Vše podtrženo "bobíky" v tradičních
přílbách, klasickými taxíky, červenými double-deckery, beanovskými poštovními
schránkami a dřevěnými telefonními budkami s královskou korunkou a završeno
dvouhodinovou plavbou lodí po Temži. Prostě zážitků na rok.
Nebudu se zbytečně rozepisovat, jednoho dne byl prostě konec výletu, sedli
jsme do našeho busu a vyrazili směr kontinent. Kousek cesty k pobřeží, krátká
epizoda pod mořem a pak ještě asi dvacet hodin jízdy. Ještě jedna vyhlídková
jízda z Brna přes Přerov, Zlín a Vsetín a byli jsme doma. Každý se těšil na vanu
a postel ... Co dodat závěrem? Kdo nejel, může litovat. Ale tohle určitě nebyla
naše poslední velká akce, takže příště ...
Nástěnkář
P.S.:
a toto o
naší návštěvě napsali ve svém klubovém zpravodaji naši kolegové z Pipe
Clubu of London |