|
V Dalmácii pod klubovou vlajkou
Reportáž z pera našeho fojta o putování po Jadranu v
září 2007
Jak již bylo několikrát
zmíněno v různých příspěvcích na klubových stránkách, jsme velmi
pestrobarevnou společností, kde mají členové mimo dýmky spoustu odlišných
koníčků. A tak zatímco někteří dávají přednost aktivitám usedlejším, jiní
holdují činnostem s trochou adrenalinu. A právě takovým podnikem byl
týdenní pobyt na jachtě ve slunné Dalmácii. Ale pojďme pěkně popořádku.
Vzhledem k tomu, že členy klubu jsou již tři držitelé kapitánského
průkazu, bylo na klubu několikrát zvažovaná a diskutovaná myšlenka
pronajmout si loď. Ovšem s ohledem na to, že vyznavači usedlejších aktivit
přece jen převládají, zůstalo bohužel u diskusí. Až před týdnem se jako
blesk z čistého nebe objevila nabídka, jet na loď, resp. doplnit posádku,
kde jsou již dva členové a nejzkušenější mořští vlkové – dlouholetý
skipper a zakladatel potápění v Československu Dušan Jurek a šedý vlk,
protřelý nejen komunální politikou, ale též Kornatskými ostrovy – Jirka
Kubeša. Doplnění posádky bylo provedeno dalším Jadranským kapitánem –
technikem – Daliborem Kramplem a suchozemskou krysou v mé osobě. Bohužel
se již nedostalo na praporečníka, který zůstal na souši coby první
náhradník. Dále byla posádka složená z dlouholetého účastníka jachtingu -
Oldy z Dolní Bečvy, mořského matadora Zděňka,odkojeného tvrdým irským
podnebím, který je doktorem (i když nevím zda plicařem či gyndařem..;-) ),
další suchozemskou krysou z Poličné
Jožkou a nakonec doplňoval tuto skvělou posádku na své první plavbě
evangelický farář Viktor. Prý pro případ ztroskotání, či ztráty zdravé
mysli v důsledku spatření hrozných a neuvěřitelných věcí. Naštěstí se nic
takového nestalo, i když mnoho nechybělo….. Pro opuštění našeho rodného
města jsme zvolili přesun vozidly. Přece jen u Mošnovského letiště na nás
prý číhaly zástupy papparazi. Noční přesun bývalou monarchií proběhl bez
závad, a tak jsme mohli první sluneční paprsky přivítat v Chorvatsku, ve
Slunji, kde vytéká řeka z Plitvického parku. Ta zde vytváří působivou
scenérii, neboť se větví ve spousty samostatných proudů a tůni, které
protékají mezi staveními, včetně jednoho vodního mlýna.
. Poslední překážkou na cestě k pobřeží již byl jen horský masiv Velebitů.
Jedna osádka se rozhodla pro pohodlnější jízdu dálnicí a tunelem. Naše
vozidlo zvolilo pro překonání starou cestu. Mimo nádherné vyhlídky, jsme
se také kochali pohledem na přečerpávací nádrž na řece Zmarja. I když máme
zkušenosti s podobným zařízením Dalešice, přece jen tohle zařízení tu vodu
frká o něco výše a dál – na druhou stranu horského masivu. Na posledních
kilometrech do cíle naší cesty - maríny Kornati v Biogradu - jsme se
bavili jen občasným sběrem fíků či trnitým dobýváním šišek.
Téměř s minimálním odstupem se obě vozidla i s
kompletními posádkami střetly na parkovišti mariny, a po nezbytném
spláchnutí prachu, trnů a krve s cesty lahodným točeným Ožujskem, jsme
vyrazili přebrat lodˇ. Samotná marina Kornaty patří mezi spíše ty větší, a
tak vyřízování nezbytných formalit nějakou chvilku zabralo, ale stálo za
to. U předposledního mola, mezi ostatními kráskami nás vyčkávala nádherná
jachta francouzské výroby Kirie, třídy Feeling 44 s poněkud drsně znějícím
názvem Big Escobar. Opravdu příhodnější jméno lodi pro tak drsnou posádku
nebylo možno dostat. Holt chorvaté skutečně umí uspokojit zákazníky po
všech stránkách. Pro technicky založené zájemce jsou další informace
zde, pouze to chce trochu rozumět chorvatsky. Po nezbytném přebrání
jachty se na lodi odehrál první slavnostní úkon. Dušan, vedle své funkce
skippera, byl slavnostně jmenován vrchním kuchtíkem a obdařen originální
kuchařskou námořní čepicí (zlé jazyky tvrdí, že se jednalo o pozůstalost z
Titanicu).
Na fotografii je vidět Dušanova nelíčená radost z funkce, kterou dosud na
moři neměl. Následovaly další kontrolní úkony před vyplutím, kdy my
zelenáči jsme kontrolovali zda nechybí stožár s plachtou a nebo záchranný
člun, zatím co kapitáni se seznamovali s navigačními přístroji, GPS,
ovládáním rolfoku, geny a hlavní plachty. Po několika téměř symbolických
přípitcích byl nastartován motor a Big Escobar si začal klestit cestu z
maríny na volné moře. U kormidla byl Jirka s navigátorem Dušanem
a
na přídi kontroloval vyplutí další kapitán Dalibor. My ostatní, jsme
dostali velmi významnou funkci, obsluhu fendrů na bocích lodi, které se po
opuštění maríny musely okamžitě zvednout na loď. I když jsem přes námořní
záležitosti laik, souhra naší posádky, rychlost a elegance s jakou
opouštěla marínu, učinila na místní domorodce hluboký dojem. Ostatní
posádky ustaly ve své činnosti a němě obdivovaly naprosto profesionální
souhru na naší palubě. Do všeobecného ticha, kdy i rackové ustali ve svém
pískání, zarachotila vysílačka v podpalubí a na volné frekvenci bylo
slyšet zprávu, která se běžně nevysílá : „ Attention, Big Escobar is
tideing!!! „ (překl. Pozor Big Escobar právě vyplouvá!). První námořní
míle naší dlouhé cesty proběhly na motor, čehož jsme hbitě využili k
uložení zásob a všeho potřebného na lodi. Po krátké chvíli, převlečeni do
pracovního, hlavní chcípák Zdeněk zastavil motory – tedy vlastně motor- a
byly rozvinuty plachty. Bylo to vzrušující cítit, jak se vítr opírá do
plachet a loď se začíná stále rychleji posouvat tam, kam chcete vy.
Tedy v našem případě přímo za zapadajícím sluncem na ostrov Pašman, do
přístavu Kuklica. Tohoto podvečerního přesunu jsme využili k pernému
nácviku ovládání plachet (což se nám později velmi hodilo), podepřeného
konzumováním vysoce obohacených iontových nápojů. Přistání na Kuklici,
skoro na plachty, proběhlo excelentně a my neznalí jsme poznali další taj,
uvazování lodi za pomoci mooringu. V závěru dne jsme my nováčci byli všemi
kapitány chváleni ze bezvadné obsluhování fendrů. Rozepisovat se zde o
večerní, resp noční debatě s posádkami ostatních lodí, není podstatné,
resp. diskuse nad parametry lodí, křižování, refování geny a dalšími
věcmi, patří spíše do námořnických rubrik.
Následující ráno jsme vypluli z přístavu ještě před východem slunce.
Důvodem byl obřad přijímání nás suchozemských krys (Jožka,Viktor a já),
mezi námořníky. Tento obřad probíhal mezi ostrovy Ugljan a Pašman a
vzhledem k tomu, že je obestřen rouškou tajemství, ani já ho zde nebudu
poodkrývat. Po tomto obřadu proběhla další historická chvíle.
Po
nezbytném focení (foto nahoře - vlevo kapitán Dalibor, plavčík
Marek,kapitán Dušan a kapitán Jirka) byla poprvé vyvěšena na lanoví stěžně
vlajka Valašského Fajfklubu. Na tomto místě musím poděkovat panu Hanákovi,
který ji nezištně vyrobil. Sluníčko začalo pěkně hřát, moře bylo jako
olej, ani vánek nepohnul naší vlajkou, natož aby pohnul plachtovím a tak
jsme vyrazili dále na motor. Naším cílem byl přístavek Veli Lošinj, na
ostrově Lošinj. Kapitánskou službu za kormidlem měl pro tento den Dalibor
a ten si ji zpestřoval tím, že nás nováčky zaučoval do kormidlování podle
kursu. Pochopitelně, že jsme zdravý mořský vzduch prokládali neméně
zdravými doušky tu dýmkového či doutníkového kouře. Pokud by ministr
zdravotnictví mohl zažít tu kuřáckou slast na jachtě, nikdy by nemohl
dopustit, aby se úžasné obaly dýmkových resp. tabákových výrobků
polepovaly tak infantilními nápisy. Dokonce sám doktor srdnatě hulil
cigarety a snažil se nás přesvědčit, že i cigarety mohou snad někdy
chutnat. No prostě během této kuřácké seance se naše jachta při pohledu z
dálky, měnila na docela slušný parník, plující na plný výkon. Žár
poledního sluníčka chtěl schladit farář Viktor obvyklou námořní hrátkou,
tažením na laně za lodí. No a málem se z toho vyklubala dost úzká rozmluva
mezi ním a jeho nadřízeným a Viktorovi mnoho nechybělo, aby uviděl světlo
na konci tunelu. Ovšem Dalibor nedopustil žádné povolené ztráty, takže
jsme vše zvládli.
Mírně odpolední oběd byl podáván v rozkošné zátoce, mezi dvěma ostrůvky,
kde jsme spočinuli na kotvě. Pochopitelně, že před jídlem se část posádky
osvěžovala koupáním a potápěním a po nezbytném aperitivu jsme mohli
hodovat na krmi, která byla opravdu jedinečná. Musím zde vysoce
vyzdvihnout kuchařské umění Dušana a Oldy, kteří by mohli z fleku kuchtit
v Puppu. Konec konců Olda nezapřel své kořeny ve Varech, kde jeho otec
skutečně ve zmiňovaném podniku velmi úspěšně působil. Nejen v hlavních
jídlech, ale i v minutkách během dalších dnů nás kuchařské duo
přesvědčovalo, že kvalitní jídlo, jako třeba humra, lze připravit a
podávat i když je moře na stupni 3-4. Otázka přijímání potravy již byla na
šikovnosti samotných strávníků. Po mírně odpoledních bakhanáliích jsme
pokračovali směr Veli Lošinj. Odpolední plavba byla zpestřena mimořádným
zážitkem, kdy okolo lodi proplul žralok Mačka skvrnitá (Scyliorhinus
caniculus). Smůlou pro Dušana bylo, že stál na špatné straně lodi, a tak
ani okamžité obrácení lodi mu nepomohlo k prvnímu spatření jednoho druhu,
tohoto démonizovaného obyvatele moří. Přístavek Veli Lošinj (schválně píši
přístavek- neboť k přístavu má hodně daleko) je velmi útulný a malebný.
Vlastně se jedná o vesničku schovanou v zátoce, kde je molo na kotvení jak
pro jachty, tak rovněž pro motorové čluny. Famózním zážitkem bylo přistání
na molu přímo vedle restaurace. Ještě než byla jachta uvázaná, seděl již
doktor u prvního stolu a objednával osvěžující pivní moky.
Večer se na naši jachtu ještě navázala francouzská jachta a tak o družný
večer bylo postaráno.
Další den jsme s Jirkou a doktorem zahájili ranním kavárenským pozdravem a
poté, po již rutinních úkonech, tentokrát za kapitánování Jirky, vypluli
dále. Po krátkém čekání jsme propluli úzkou úžinou rozdělující ostrov
Lošinj a po chvíli jsme se dostali na volné moře. Opravdu velmi svěží vítr
a slušné vlny na stupni 3 se postarali o to, že jachta se nádherně pod
větrem položila na bok, a začala slušnou rychlostí 7-8 uzlů uhánět k
ostrovu Susak . Zatímco my nováčci jsme poněkud nesví seděli na zvýšené
straně lodi a drželi se, čeho se dalo, v poklidu vyšel ze své kajuty v
podpalubí doktor. Sedl si na níže položenou lavičku, vytáhl cigaretu,
kterou zkušeně na 8 pokus zapálil, dlouze potáhl, podíval se na dmoucí
moře okolo nás a otráveně prohlásil : „Tak tomu my Angličané říkáme
sailing“ . Poté v klidu dokouřil, kochaje se pohledem na notně vyduté
plachty, a zkušeně –pod úhlem 50 stupňů- odešel do své kajuty. Naštěstí u
ostrova vítr opadl a v nádherné zátoce nebyl vůbec. Takže jsme mohli
zakotvit, věnovat se obhlídce lodi, potápění a prozkoumávání pevniny. Po
opět prvotřídním krmi, jsme zvedli kotvu a pokračovali v obeplouvání
ostrova. Za pár desítek minut jsme zakotvili v přístavu Susak
a
vydali se do místní paluše navázat styk s domorodci. Vzhledem k tomu, že
bylo něco málo po poledni, slunce pálilo a vítr zvedal prach z opuštěného
prostranství, podařilo se nám navázat kontakt pouze s obsluhujícím
personálem. Po nezbytné kávě s pelinkovacem (vynikající kombinace, hlavně
u pelinkovace chtějte led a citron, ne vždy je totiž takto podáván) jsme
si povšimli rozbitého, velkého akvária. Bližším ohledáním jsme sezdali
příčinu devastace akvária –několik děr po kulkách- a raději jsme se
odebrali na loď. Netrvalo dlouho a toto mořské El Dorado jsme zanechali za
našimi zády. Vyrazili jsme zpět ku ostrovu Lošinj a cílem byl přístav Mali
Lošinj. Mořskou úžinu oddělující ostrovy jsme překonali poměrně snadno,
ale v zátoce před přístavem se vítr stočil na ostře boční a bylo nutno
křižovat. Jirka tuto činnost zvládal famózně, snad jen nás nezkušené
trochu zaskočilo, když se chvíli nemohl dohodnout s kapitánem okolo
plující mnohatunové lodi Jadrolinie,
kdo
bude mít přednost. Pro nás mluvilo námořní právo a název naší jachty, pro
něj váha jeho lodi. Ale Jiří, jako zkušený právník, použil páru kliček a
naše jachta se jako úhoř obtáhla okolo velké lodi. Škoda, že člověk takový
manévr prožíval poprvé a jen fascinovaně pozoroval celý děj. Kdybych měl
aspoň ty zkušenosti co nyní, mohl jsem si na památku odloupnout kousek
laku z obeplouvané lodi. Tak snad někdy jindy, a nebo raději ne. Veplutí
do přístavu Mali Lošinj a zakotvení už proběhlo naprosto rutinovaně. Večer
jsme si mohli vychutnávat již podzimní posezení v hospůdce na molu.
Zapadající slunce krásně nasvětlovalo skleničky hnědého pelinkovace, který
jako třešnička na dortu dokresloval kouzlo okamžiku. Je zajímavé, že
přístav Mali Lošinj je mnohem větší a živější, než výše zmiňovaný přístav
Velij Lošin. Navíc zdejší marina poskytuje komfort v podobě přístupu do
luxusních sprch a dalších hygienických zařízení, z nichž některé jsou i s
kouzelným výhledem na kotviště.
Následující ráno jsem s doktorem a Viktorem opět zahájili našim
kavárenským pozdravem a po páru krocích jsme se přemístili z kavárničky na
palubu odplouvající jachty. Za kormidlem dnes vyšla služba na Dalibora,
který odhodlaně, s dýmkou v ústech, vyplul vstříc dalším mílím. Nejen jeho
zrak spočinul na obloze nad námi. Tato se začínala poměrně rychle –ve
spolupráci se silným větrem- proměňovat. Díky Daliborově pravidelnému
informačnímu servisu z jeho domovské základny – pozn. Lízo, prosím Vás
příště jen příznivější zprávy- jsme věděli, že dnešek rozhodně nebude
projížďkou po oleji. Po proplutí úžinou mezi ostrovy jsme na částečně
skasané plachty vyrazili k jihu. Musím zde konstatovat, že Dalibor je
skutečně opravdový sailor. Jeho tempu nestačily ani dvě jachty, které s
námi jakoby chtěly závodit. Nejdříve odpadli Maďaři (snad jsme zaslechl ve
větru jejich klení örömi) a následně Rakušané (jejich scheise, bylo méně
zřetelné, než u předchozí posádky).
Po
páru hodinách poměrně rušnější plavby jsme se přiblížili temnějšímu mraku,
který se nám postavil do cesty. Náhle spadnul vítr a vlny zkrotly.
Okamžitě jsme skasali plachty, zapnuli motor a natáhli plátěnou stříšku
nad vstupem do kajuty. Vzápětí se na nás spustily proudy vody, které se po
chvíli přeměnily v docela slušné krupobití. Tato menší změna počasí nás
ovšem nemohla odradit v našem kursu a také kuchaře od jejich bohulibé
činnosti. Když kroupy začal střídat hustý déšť, bylo servírováno k obědu.
Komentovat kvalitu jídla by bylo nošením dříví do lesa. A ani projevy
počasí nemohly utlumit –nemluvě o zastavení- naše chuťové pohárky. Po tedy
skvělém obědě si téměř celá posádka –bez ohledu na projevy moře- mírně
schrupla. Ovšem tedy až na Jirku a Dalibora, kteří se za nás dále rvali s
živly. Zde ještě musím vzpomenout dva dopolední incidenty. Prvním byla
ztráta mé luxusní čepice – památka na slavného Honzu Jelena- vlivem
krutého počasí. Bohužel tohoto si kapitán ani nevšiml. O chvíli později
proběhl druhý incident, kdy o svoji starou, ošuntělou bejzbolku přišel
kapitán. I když reagoval hned zpětným chodem, jeho čepička šla rychle ke
dnu. No nic, už jsem pochopil, že pro plavčíkovu čepici se nikdo vracet
nebude….Počasí se víceméně neměnilo, chcalo a chcalo. Potemnělá obloha a
proudy vody vytvářely dokonalou scenérii pro zastávku u vraku italské
obchodní lodi, nedaleko majáku Sestrica.
Skutečně
návštěva tohoto místa a v daném počasí byla asi jako kdyby jste o
heloweenu vyrazili na mlhou a deštěm zalitý hřbitov v pohraničí. Člověk si
docela živě dokázal představit tmavou noc, rozbouřené moře bičované proudy
deště a do toho se ozývající srdceryvný křik posádky, který se míchá s
praskáním a borcením plechu. Brrr, raději jsme rychle otočili a pod vlivem
počasí a krátícího se dne, jsme zamířili do přístavu Božava, na ostrovu
Dugi Otok. Jestliže při plavbě do přístavu chcalo, tak při kotvení se již
nebe naprosto spojilo s mořem a výměna vody asi probíhala obousměrně. My u
zadního vazáku jsme obtížně viděli na příď a vůbec nic neslyšeli.
Osvětlení nám dělaly křižující se blesky na nebi a naštěstí při uvazovaní
nebyl čas přemýšlet, nakolik může být pro blesk atraktivní náš stožár
lodi. Po uvázaní lodi a výměně prádla v podpalubí, nás překvapil večerní
výstup na molo, kdy ta slota, která nás provázela, jako mávnutím proutku
ustala a z poza přilehlého kopce ještě vysvitly poslední paprsky
zapadajícího slunce. Po nezbytném vycentrování chůze v místní paluši a
večerní prohlídce vesnice jsme se raději stáhli na naši loď a věnovali se
důkladnému rozboru dne a důslednému plánování dnů příštích.
Středa již začala lámat náš pobyt na moři, i když si to nikdo
neuvědomoval, neboť na moři čas skutečně stojí. Jirka se chopil kormidla,
napnuli jsme plachty a vyrazili dále. První zastávkou byl bunkr, do
kterého Jirka nacoufal, jako kdyby tady strávil roky vojenské prezenční
služby.
Podle
Dušanova výkladu se mělo jednat o ponorkový bunkr. Vzhledem k mému zájmu o
vojenskou historii, jsem se po návratu domů ponořil do literatury a
internetu a po hlubokém bádání jsem vynoroval informaci, že by se snad
mělo jednat o protiletadlový kryt pro menší hladinové lodi někdejšího
Jugoslávského námořnictva. No každopádně zastávka velmi zajímavá. Po
vyplutí z bunkru jsme nabrali kurs Kornatské ostrovy. Malou chvíli po
poledni (měřeno dle slunce, neb na hodinky se snad nikdo nedíval), jsme
naší přítomností obšťastnili přístav Sali na ostrově Dugi Otok. V přístavu
bylo poměrně veselo, neb si zde dali námořní dostaveníčko naši severní
sousedi. Poláci jsou opravdu družní kumpáni a tak si pobyt na pevnině
zpříjemnili soutěží v přetahování lanem mezi posádkami. I posezení v
místní paluši se neobešlo bez vzájemných projevů sympatií. A tak zatím co
my jsme navazovali styk s nejen domorodým obyvatelstvem, naši kuchaři
pracovali v podpalubí na dalším díle z jejich sporáku. Další pokračování
vedlo naši loď k severnímu okraji Kornatů. Při připlutí k nim, řeč na
palubě ustala. Němě jsme sledovali nádherné ostrůvky a ostrovy, které byly
spálené nedávným požárem. Pro proplutí dvěmi úžinami jsme se z volného
moře zapluli podívat na nádherné skaliska, které vzdáleně připomínaly
Dover.
Cílovou stanicí pro přenocování byl přístavek Katina. Přiznám se, že to
jméno ve mně evokuje mírně smíšené pocity, vzhledem k událostem, které se
odehrály o desítky let dříve a u trochu jiné Katyně. Ale na místním
kotvišti byly ještě další lodě a převládaly české posádky. Zdejší paluša
byla překvapivě moderně upravená (dokonce s barevnou televizí, kde někteří
jedinci čučeli na ligu mistrů) a poskytla prostor Dušanovi, pro jeho
obvyklou krmi. Tou nebylo nic prostšího, než skoro půlmetrový humr. Ale
našemu vrchnímu kuchaři jsme to přáli. Ovšem při pohledu na cenu jsem
myslel že do ní patří i ty doktorské chromované kleště, kterými tu porci
zpracovával. Večer jsme se podělili o zážitky s ostatními českými
posádkami a dokonce se našla i kytara, takže posezení bylo i se zpěvem.
Nicméně brzy jsme ho ukončili, abychom nerušili klid na ostatních lodích a
také s představou dalšího dne, jsme raději zajeli do kajut.
Slunečné ráno přímo vybízelo k výstupu na pahorek nad přístavem, odkud byl
nádherný výhled. Po kochání se, nezbytné fotodokumentaci, sešupu na loď a
vítání slunce jsme odvázali od mola a s Daliborem za kormidlem vypluli.
Ranní předpověď ze základny nám dávala docela slušnou šanci na sluníčko a
vítr. Prostě ideální stav, napnout plachty, zapálit si dýmku, natáhnout se
a kochat se pohledem na okolí. Zde bych rád odbočil a pochválil firmu Mc
Baren a její the solent mixture. Jedinečná směr na moře (ale nejen na
něj). Něco jak uzené švestky na měkko s jemnou trochou latákie. Ale tak
jemnou, že by ji mohl i náš nástěnkář. Zpět na lodˇ. Výše zmíněnou idylu
ještě dokresloval zasvěcený Dušanův výklad k okolním ostrovům a také k
pamětihodnostem na nich. No prostě absolutní nirvána. Když se již slunce
sklánělo k pozdnímu odpoledni, zamířili jsme k Tribunji a její maríně.
Vlny už se blížily docela slušné 4 a vítr se taky činil. Prostě stav, kdy
čučet do vln posádku nebaví a tak si šla většina oddechnou do podpalubí.
To byl ten vhodný okamžik, kdy mě šlechetný Dalibor přepůjčil kormidlo.
Přiznám se, že je to naprosto úchvatný zážitek, když mažete s lodí
rychlostí přes 7 uzlů a pod svižným větrem ji držíte jako hodně bujného
oře. Pěkně na otěžích, nepovolovat jí. Po chvilce ukájení mých vášní vyšel
z podpalubí Dušan, který sjel pohledem vlny okolo, vítr nad námi a při
pohledu na moji rozdováděnou maličkost vyzval suše Dalibora, aby se raději
vrátil ke kormidlu. No přece jen chápu, plavčík u kormidla a na takové
lodi, to opravdu nevypadá dobře. Takže po připlutí do Tribunje, jsme
přirazili k obecnímu molu a opět to bylo jedno z těch kouzelných, kdy dva
kroky od lodi začínaly zahrádky hospůdek. Naše posádka, rozjařená vidinou
příjemného večera, vesele obsadila prázdná místa a začala slušným
tabákovým přídělem oblažovat místní domorodce. Ještě větší radost ve
zkušené části posádky vzbudil fakt otevření hned vedle lodi stojícího
velkého sudu, který se přeměnil v bar a podejnu skvělých smažených
rybiček. Bohužel Dušan měl s námi jiné plány, a tak nečekaně zazněl signál
k nalodění a odplutí. Ach, mé objednané rybičky si sním asi nevím
kdy….Ukázalo se, že Dušan naplánoval přespání v zátoce Sv.Nikola, na
ostrově Murter . Zde jsme zakotvili po západu slunce a snášející se tma
spolu s opuštěností místa nepůsobila příliš povzbudivě. Večerní –intimní-
rozprava ovšem plně korespondovala s naším kotvištěm, ,které náhle dostalo
jakýsi spirituální nádech.
S rozbřeskem nového dne, jsme se věnovali již obligátnímu výstupu na kopec
nad kotvištěm, průzkumu okolí a sběru všeho možného, co se komu mohlo
hodit (od škeblí po lodní lana). Po vítání slunce, zapálení dýmky a
dalších hygienických úkonech jsme zvedli kotvy a šupajdy na moře, nyní už
směr Biograd. Sluníčko opět svítilo a vítr byl velmi svižný, takže sailing,
jako z učebnice. A proto že takové počasí nechtěly promarnit ani ostatní
posádky, vypadalo moře chvílemi hodně úžasně – zaplněné jachtami, které se
naklánějí pod náporem větru tu na jednu či druhou stranu. Volba na
strávení polední přestávky, spojené s průzkumem pevniny a přípravou obědu,
padla na molo příhodné vesničky ostrova Vrgada, Sice uvazovaní k již
kotvící lodi nám chvilku zabralo, ale odměnou za námahu nám byly krásné
zákoutí malých uliček, ve kterých byla schovaná stylová, kamenná
kafetérie. Místní obsluhující nás po krátkém výslechu odkud že vlastně
jsme, počastoval slovy, že „moravaci to dobri ljude“. My jsme mu
pohostinnost oplatili přiměřenou útratou a zanechali jsme mu tam docela
slušný
dobrý
dýmkový mrak. Po luxusním krmení mužstva jsme přepluli o kousek dál a
zakotvili v krásné, závětrné zátoce. Poslední letošní koupel v moři,
slunění, bafání a tlachání. Tak lze stručně shrnout naše relaxační
odpoledne. S podvečerem na obzoru jsme se vydali na naši poslední plavbu,
do cílové maríny v Biogradu. Byla to skutečně plavba nádherná. Moře
zaplněné jachtami a surfery, kteří se proplétali mezi jachtami, jako
motocykloví dárci orgánů na našich dálnicích. Jirka musel opět křižovat
(mám obavu, aby mu to křižování nezůstalo i za volantem auta) a jedna
otočka byla zvláště vydařená. Doslova na pár metrů jsme se točili u
jednoho z ostrůvků, ale kapitáni měli vše tak v oku, že jsme více
důvěřovali jim, než palubnímu hloubkoměru který utekl někam ke dvěma
metrům (ponor naší lodi činil 2,2 m…). V podvečer jsme uvázali jachtu k
obecnímu molu a po několika přípitcích pelinkovace s pozdravem Zdruv
drogari! – ovšem raději v české verzi Čest práci soudruzi!!- jsme přepluli
pár metrů k benzínové pumpě a dotankovali. Nyní již následovalo veplutí do
maríny. U kormidla s Dušanem jsme vpluli jako jedna z posledních lodí.
Místní návodčí nás zavedl na takové místo, kde jsme si mysleli, že
nemůžeme ani vplout a uvázat loď.
Ovšem
mimo návodčího byl přesvědčen o správnosti takového místa i Dušan a tak ve
skutečně posledních metrech jsem uviděl, jak lze velkou jachtu zaparkovat
do dírky pro trabant. Rozepisovat se zde o posledních vázáních v záři
reflektorů a blesků čekajících novinářů snad ani nemá smysl. Dostatečně o
této velké události pojednávaly všechny Dalmátské listy. Čekala nás
poslední noc na lodi. Noc rozborů, vášnivých debat o právě uskutečněné
plavbě a také noc balení.
Zatímco brzy ráno již musela polovina naší posádky odjet (vozidlo č. 2 za
volantem s Jirkou a snad nekřižujícím), naše polovina – tedy
Dušan,Dalibor,Olda a já jsme předali loď. Po naložení báglů a nezbytné
zastávce –dnes již pouze na samotnou kávu- jsme vyrazili vstříc domovině.
Cestou nás napadaly myšlenky na obnovu Rakousko-Uherska a tím otevřenou
cestu k moři, ale nakonec jsme se přece jen věnovali jízdě. Potemnělé
ulice našeho města nás přivítaly okolo půlnoci (cestu jsme přece jen
vyplnili různými akcemi, jako třeba nakládkou šutrů na Daliborovu skalku u
Plitvických jezer apod.). Bylo to krásné dobrodružství s perfektní
sestavou chlapů na palubě. 0btížně se o tom vypráví, to se musí zažít.
Takže snad za rok, znovu v Dalmácii pod klubovou vlajkou.
Váš Fojt, t.č. i plavčík
|
|